Skolens værdier

Heldagsskolen skal fremstå som en del af det fælles kommunale skolevæsen, med en specialpædagogisk tilgang, hvor der er plads til de lokale tilpasninger, der giver mening i det daglige arbejde til gavn for den diversitet, der er i elevgruppen og dermed i den enkelte elevs læring, trivsel og udvikling.

Som en del af en fælles tilgang for den specialpædagogisk platform har Heldagsskolen besluttet at arbejde med syv karaktertræk, der tilsammen danner grundlag for at udvikle livsduelighed, dannelse og medborgerskab.

På Heldagsskolen definerer vi de syv karaktertræk således:

• Reflekterende

Man tænker over tingene, og man kan genoverveje sine handlinger i forskellige situationer.

Man er i stand til at tage det roligt og veje for og imod for at kunne træffe et gennemtænkt valg.

• Tager ejerskab

Det at være engageret i og føle medansvar for egen læring, handlinger, en proces, en aktivitet, fælles genstande og skolens ejendom.

• Øver sig

Man gør sig umage og gør sit bedste.

Man er vedholdende i det man laver også selvom det er svært.

Man ved, at det er okay at lave fejl, og at det er den del af læreprocessen.

• Hensynsfuld

Man udviser empati, omsorg og betænksomhed for andre.

Man er i stand til at mentalisere, gå på kompromis og udsætte egne behov for at imødekomme andre.

• Relationel

Man er i stand til at danne og vedligeholde relationer til andre mennesker.

• Kommunikativ

Man er i stand til at kommunikere med og lytte til andre/situationen og mig selv.

• Optimistisk

Man har en tro på, at man godt kan lykkes.

Man har livsmod og en tro på, at gode ting kan ske.

Man har en viden om fixed og growth mindset.