Gå til hovedindhold

Ordens- og samværsregler

På denne side vil du finde yderligere oplysninger om vores ordens- og samværsregler

Indhold

    Ordensregler
     

    • Skal en elev forlade skolen i undervisningstiden, forudsætter det tilladelse fra en ansat voksen. Eleven må aldrig forlade skolen uden forudgående aftale. 
    • Boldspil: I skolegården på afd. FU og ASK må der godt spilles på boldbanen og i skolegården. Der må ikke spilles op ad murene. Det gælder begge huse og afdelinger. 
    • Træklatring: Der må klatres i træerne
    • Løbehjul og skateboards må kun benyttes på ramperne i skoletiden i frikvarterer. I klubtid må der løbes på løbehjul og rulleskøjter i hele skolegården under voksentilsyn. Cykelhjelm skal altid bruges af både elever og voksne ved løb på løbehjul og rulleskøjter samt når skolen cykler
    • Skolen har udarbejdet  ”Procedure for elevernes brug af digitale devices". 
       

    I frikvartererne:

    • De ansatte tilbyder aktiviteter i frikvarterer og pauser
    • Teamet/de voksne laver aftaler med eleverne om, hvad de foretager sig inden frikvarterets begyndelse

    I klasserne:

    • Alle klasser rydder op, sætter stole op og fejer hver dag. Alle klasser tømmer skrald og følger aftalerne om affaldssortering. 
    • Alle andre, der bruger klasseværelserne, rydder op efter sig selv. Hvis man er de sidste i lokalet på dagen, sættes alle stolene op.
    • Vinduerne lukkes efter endt brug af lokaler.
       

    Rygning:

    • Center for Uddannelse og Pædagogik (CUP) er røgfri arbejdsplads og -tid. Det betyder, at der hverken må ryges i arbejdstiden eller på arbejdspladsen, såvel som i skoletiden eller på skolerne.

    Heldagsskolens Fuglsanggårds samværsregler

     - for det bedste fællesskab

    På Heldagsskolen skaber vi hver dag fællesskaber, hvor alle har en plads. Det kræver, at vi er tydelige, hjælpsomme og tager hensyn til hinanden - både børn og voksne. Reglerne er fælles, men vi tager individuelle hensyn, fordi vi tror på at for at behandle alle lige, må vi behandle hver enkelt forskelligt. Vi ser adfærd som kommunikation, og vi leder klassen og skoledagen med blik for både fællesskab og den enkeltes behov.

    Vi gør det meningsfuldt - sammen

    På Heldagsskolen:
    • passer vi på hinanden og hinandens ting

    • taler vi positivt og hjælpsomt til og om hinanden

    • henter vi hjælp, når vi har brug for det, eller står i en konflikt
       
    • værner vi om læringsmiljøet - alle skal kunne lære og være

    • tager vi hensyn til hinandens forskelligheder og behov
       
    • øver vi os i at være gode kammerater og skabe fællesskab
       
    • respekterer vi hinandens grænser, følelser og forskelligheder
       
    • arbejder vi aktivt på på at være en del af et fællesskab
       
    • skaber vi glæde - så det er sjovt, for alle, når det skal være sjovt

     

    Reglerne gælder for alle - men vi hjælper forskelligt. Det er en del af vores inkluderende tilgang og bygger på en grundlæggende respekt for både fællesskabet og det enkelte barns behov.

    Vores værdier:

    • Fællesskab
    • At have hinanden på sinde
    • At skabe positive mødeøjeblikke
    • At se bag om adfærd - al adfærd er kommunikation

    Vores motto:

    "Det skal give mening"